Popular Posts

Friday, November 26, 2010

Kias Cinta....

waktu exam...paling menguji ku untuk terus taat kepada suruhan Ilahi....dengan pelbagai ujian demi ujian yang mengusik hati nurani aku....semasa mahu datang k.l dengan ayahanda tercinta....berbicara tentang perkahwinan...tidak pula aku tahu ayah aku open tentang hal-hal ini...perlahan-lahan aku mengatur temu bicara dengan ayah aku...aku melihat wajah tua nya yang semakin ditelan waktu usia...tapi masih kuat walaupun fajar tua hampir memamah kulitnya,sepatutnya pada usia begitu ayah ku tempat nya di rumah rehat2 dan juga berkebun aja kat kampung...hati nya cekal...azam nya sekuat gunung demi setitik rezeki untuk anak2 nya...bermonolog lah seorang diri dalam bus..aku tatap lagi rupa cina nya yang cekal...kerana ayah ku muallaf..anak cina kampung yang berasal dari Jelawat sebuah kampung di Kelantan..


dalam sedar x sedar tengah aku termenung,ayah ku sudah sedar dari tidur,mungkin penat...dari bicaranya yang halus..die mengeluarkan kata-katanya....kalau boleh saya nak abang Lan kau 2 kahwin cepat2....aku mengerti kata2 nya...mana tak nya...hampir kesemua anak saudaranya sudah kahwin...termasuk yang bukan islam...mesti die teringin kan untuk melihat menantu dan hendak melihat cucu sebelum matanya tidak lagi saat untuk melihat dunia yang fana nie...dalam perbualan tu aku mengeluarkan soal kahwin gantung...nampak nya ayah aku setuju benar kalau aku pun kahwin awal....nak saja aku memberikan seorang menantu yang solehah pada nya...dari mata nya..yang melihat dari kaca cermin bus 2...aku seolah2 membaca fikiran ayah aku...bertapa die beria2 mahu kan seorang anak yang bergelar menantu...tapi yang masalah sekarang...mak aku tidak memahami niat ayah ku 2...mana tidak nya...mak aku muda nya 20tahun dari ayah aku...jauh sangat...mak aku masih muda...mesti lah mahu kan anak2 nya memberi jasa dan berbakti kepada dia dulu...termenung pula aku seorang diri...memikirkan antara harapan seorang ayah juga suruhan seorang ibu...


aku tidak mengungkap apa2...cuma doa setiap hari moga ayah aku di panjang umurnya dan sihat untuk melihat anak2 nya megenggam ijazah dan berkahwin seperti yang di dambarkan dalam mimpi siang nya.....rasa sekejap sahaja 8jam perjalanan dari Kelantan ke K.Lumpur....lubuk rezeki halal dan haram...aku mengenggam telefon memberitahu kepada abang aku...yang kami dua beranak dah sampai...sambil termenung menilik masa depan aku sendiri di UM...tersentap dengan pertanyaan ayah aku...kau xnak makan per2 ker.'tny ayah ku dalam loghat Kelantan, 'xper la ayah...orang x lapar lagi...nanti balik rumah sewa..."jawap aku dengan lembut sebagai anak...ayah aku cuma mengangguk kepala tanda mengerti sikap ku.....hampir 1jam juga menunggu abang aku datang...sekali lagi aku memandang wajah ayah ku...penuh dengan kesabaran menunggu anak sulung kesayangan nya datang menjemput nya...dalam hati aku sedang membara perasaan sedikit marah kat abang aku tu....bukan marah kerana lambat datang jemput...tetapi kesian kan ayah aku yang setia menunggu....telefon jer...cakap jalan jem...ntah betul ker x dalam hati aku berbicara seorang diri...aku bersuara...ish abang Lan nie..dah tau jalan jem...bukan nya nak datang awal...ayah aku ketawa kecik seolah2 mengerti bicara sedikit garam ku...


datang juga hampir sejam menunggu....aku melihat muka lega kerana anak nya sampai datang menjemput nya....sebaik saja sampai tempat abang aku...abang aku suruh naik ke bilik nya...aku mengajak ayah aku...kerana penat wajah nya dapat ku fahami dengan jelas...sebaik rehat...aku terpandang satu album...aku membelik2 nya...ermmm...er.....mmm....huh...dalam hati aku bicara...antara nak percaya atau tidak....dalam fikiran aku pula...berkata..aik...yer ker nie...terfikir sejenak....huh...gambar kahwin abang aku...aiiii...biar betul...gambar tu masih lagi baru...sejak bila pula abang aku kahwin nie...dan sejak bila pula aku der kakak ipar nie...pelik sunggah...aku menunjuk kan kepada ayah aku....ayah tengok nie...gambar abang lan kahwin....ayah aku melihat sambil tersenyum sahaja...pelik betul dalam otak aku nie...tapi aku buat x endah...kan tanya kat abang aku 2....cakap nya aku nie bz body pulak...biar la die citer sendiri bila masa dan waktu yang aku x pasti....aku biar kan saja...lagi pun die dah besar panjang...dah boleh fikir sendiri...janji die kahwin 2 cara halal....dalam hati aku bersahaja berbicara....


sampai juga aku kat rumah sewa tersayang nie....penat tapi rasa happy....housemate aku pula duk bising2....sal nak kahwin awal....huh...tersentap jiwa aku....sedikit tergelak antara housemate2 aku...dalam niat hati aku...ingin saja aku kahwin awal...bukan kerana terdesak..bukan kerana nafsu...bukan juga kerana duniawi semata2...tapi niat aku ingin membina masjid dan menjalankan satu ibadah dalam Islam...untuk juga supaya di hindar dari maksiat yang sah2 membutakan hati ku...tidak salah berkahwin usia muda...selain mendapat berkat...boleh juga setiap yang di laku tu mendapat pahala dari Allah....nak pegang tangan ker..nak bercakap ker..nak kata rindu ker..nak dating xnak balik ker...semua x payah risau...sal semua dah halal...sambil tergelak 2...terkeluar la suara aku...sorang dah bertunang....sorang dah der calon....sorang pula nak kahwin...calon dah der...aku sorang juga la yang xder lagi..dengan nada ketawa aku....housemate aku bersuara...iii...muka dah ehsem...tapi calon kan xder kot....tergelak aku seorang diri....mungkin Allah mahu aku bersabar n mengejar cita2 terlebih dahulu...Allah maha mengetahui nya..xder la aku risau sangat bila fikir macam tu....terssenyum aku pada mereka...sedar x sedar...malam semakin meninggalkan kami...hari dah hampir pagi....aku terlena di tilam yang empuk dalam berzikir untuk tenangkan jiwa yang lara untuk tempuh hari yang cerah....

Wednesday, November 17, 2010

Si Pencari Cinta Nya....

Masih teringat lagi kata-kata abang muna tempoh hari...insyAllah...win kan jumpa perempuan y baik-baik untuk awin nanti...dalam sudut hati aku yang kecil berdoa pada masa tu...Ya Allah..jika benar niat ku nie...ketemukan lah aku dengan muslimah mu yang juga mencintai Mu Ya Rabbi....amin..

Minggu lepas tu...aku terbaca satu artikal bertajuk "mengapa Allah masih tidak ketemukan kita dengan jodoh kita"....selepas aku baca sepintas lalu...hati aku mula tertanya...Allah lebih mengetahui tentang hidup aku..Allah mungkin mahu selamatkan hati dari sebarang maksiat...berminggu juga kata-kata abang muna terletak kat hati aku...ermmm...pernah aku bertanya kat abang muna...'abang muna..saya nie ilmu agama pun masih mencari..ade ker muslimah yang nak..'..terdengar ketawa kecik abang muna...kata abang muna 'jangan risau yang 2 win....Allah kan temukan juga kita dengan yang sesuai...insyAllah'...tersenyum aku seorang diri bila mendengar kata-kata orang yang ilmu agama nya tinggi dari aku...termenung aku seketika...bahagia nye klu aku mengahwini seorang muslimah....ermmm...

Aku masih mencari cinta Nya...siap kali aku sujud...aku bdoa...Ya Allah..sirami lah hatiku dengan cinta dan kasih sayang Mu...semai kan lah dalam roh aku nur hidayah Mu..semoga aku mendapat berkat Mu...semoga aku tidak lari dari jalan cinta Mu...semoga akan ada cinta seorang muslimah Mu untuk terangi hatiku...amin Ya Allah...pernah aku meninggalkan solat kerana tertidur...lepas aku bangun...terbit kata kesal...dalam hati aku bermonolog...aduiii...Ya Allah....kerana aku tertinggal solat tadi...mungkin kah cinta Mu akan jauh dari hati ku...mungkin kah masih ada ruang untuk aku rapat kan cinta aku ini dengan Mu Ya Allah....juga aku masih teringat kata2 abang muna itu...cintai lah Allah...mesti ada cinta hamba nya untuk win...terlena aku dengan kata2 tu terlekat di hati....

Aku terus mahu memburu cinta Nya...insyAllah x akan pernah hilang rindu ini untuk mencari cinta ilahi....aku x mahu cinta aku berlandas kan nafsu yang merosakan hati aku untuk aku mencintai Allah...semoga..pencarian aku ini x pernah di kalahkan oleh nafsu yang butakan iman...amin...